Începând din 2016, Asociația ROI a inițiat o serie de întâlniri ale comunității celor preocupați de educație din județul Prahova – cadre didactice, directori de școală, experți, părinți, antreprenori etc.

Temele întâlnirilor sunt stabilite împreună cu participanții. Cei peste 20 de participanți la fiecare întâlnire contribuie cu propriile idei / experiențe / exemple relevante. Facilitarea întâlnirilor este asigurată de Simona David Crisbășanu, liderul Asociației ROI și membră a Consiliului Director al Coaliției pentru Educație.

Cel de-al nouălea atelier a avut loc pe 17 iulie, la începutul vacanței, și a constat într-un mini-training cu tema “Activități nonformale la clasă” și a avut loc la Școala Gimnazială nr. 2 Boldești – Scăeni, un spațiu altfel, inspirant pentru învățare. Ana Nedelcu, cadru didactic, formator și lucrător de tineret, a susținut o prezentare despre metodele nonformale folosite în educație: de la brainstorming si storytelling pana la debate, jocuri de rol, open space etc. Iar Ema Petrescu, psiholog, ne-a arătat, prin câteva exerciții, cum putem crește stima de sine a elevilor.

A urmat apoi o sesiune interactivă în care toți cei prezenți au contribuit cu idei referitoare la: argumente în favoarea utilizării metodelor nonformale la clasă, argumentele contra/obstacolele și cum pot fi depășite acestea, ceea ce cadrele didactice aplică deja și funcționează, metodele folosite în cadrul săptămânii Școala Altfel.

“Prima zi de vacanta a inceput in forță  A fost despre metode nonformale/de training aplicabile la clasa dar si in Saptamana Altfel – 14 metode de lucru interactive ce schimba abordarea desfasurarii orei de curs, din educatia centrata pe profesor la cea axata pe elev. Cum ne alegem metodele de lucru in functie de materia pe care o predam, dar si in functie de subiectul lectiei, luand in considerare piramida stilului de invatare si retinere a informatiei precum si ciclul invatarii experientiale”, a spus Ana Nedelcu.

Surpriza plăcută a fost că multe metode de educație nonformală sunt deja aplicate cu succes de profesorii care au participat la sesiunea din 17 iunie. A fost menționată și ideea de a petrece 25% din timp in aer liber, indiferent de vreme, ca la islandezi! Cum ar fi să aplicăm acest lucru și în România?

ARGUMENTE PRO METODE NONFORMALE

– dezvoltarea unor competențe interpersonale, socio-emoționale
– sunt atractive pentru elevi, invățarea devenind atractivă
– dezvoltarea încrederii în sine
– dezvoltarea comunicării în grup, scăderea agresivității
– consolidarea lui „a fi” în context diferite apropiate vieții
– implicarea elevilor și relaxarea profesorilor
– relații mai bune elev- elev, elev- profesor
-vizează mai mult elevii decât materia și profesorii
– aduc relaxare, umor, umanitate, bucurie în învățare și crează un context favorabil apreciativ pentru contextul învățării
– fațete noi ale personalității profesor – elev
– dezvoltarea competențelor pentru viață
– conștientizarea învățării
– dezvoltarea motivației interne

ARGUMENTE CONTRA/OBSTACOLE

– factorul timp
– eficiență redusă
– ineficiență în cazul testelor naționale
– lipsa de pregătire/ curaj/ practică a profesorilor
– rigitatea rolului profesional al profesorului
– sistemul de evaluare actual
– adaptabilitatea greoaie a profesorului de la metodele tradiționale la cele nonformale
– programa încărcată
– inerția majorității
– așezarea tradițională în bănci

SOLUȚII LA PREOCUPĂRI

– impunerea unor programe avangardiste
– eliminarea evaluărilor naționale
– evitarea programei când se poate
– activități care să dezvolte sentimentul compasiunii între elevi (să simtă că nu luptă singur); cuiva îi pasă de el, indiferent de colectivul clasei sau de colectivitate
– pregătirea/ expunerea/ experimentarea practică/ mentorat/ grup de sprijin/ comunitate pentru cadrele didactice

CE APLICĂM DEJA LA CLASĂ ȘI FUNCȚIONEAZĂ
– Story telling
– Cafeneaua literară
– Foto voice
– Teatrul
– Demonstrația
– Brainstorming
– Debate
– Ateliere dezvoltare personală
– Teme legate de stima de sine
– Comunicarea asertivă
– Ore în aer liber

 

– Invitați la ore

ȘCOALA ALTFEL

– excursie literară Bucov

– brainstorming

– artă și meșteșug

 

– lucrul pe grupe
– atelere ceramică – Ploieștori
– ora de geografie – demonstrație
– lacul Sf. Ana, Vulcanii noroioși

-Junior Achivment – atelier meșteșugării – Grigore Moisil Ploiești
– concurs de talente – Drumming pentru elevi – Urlați
– realizarea unor filme de către copii pe diverse teme
– vânătoarea de comori
– vizite la Clubul Petrolul
– dramaturgie – simularea unei conferințe de presă
– activitate de voluntariat- Scăeni
– activitate de ecologizare

Multumim, Ana Nedelcu și Ema Petrescu, pentru prezentări. Mulțumim, Marcela Ghita & echipa de Scoala nr 2 din Scăeni pentru gazduire, și Andreei Dumitru, cadru didactic la Școala din Boldești-Scăeni, pentru acest articol! Mai multe imagini de la atelier, aici.

Aceste ateliere sunt organizate de Asociația ROI cu sprijinul Ciclaton, în cadrul proiectului Zburd – Educație prin coaching, ca parte a Rețelei Zburd de sprijin pentru profesorii altfel.

Related Post

Posteaza mesaj

*

*