Valori de ieri și de azi, provocări și perspective
Constantin Lomaca în dialog cu Simona David Crisbășanu
Cu ocazia zilei de 5 iunie, Ziua Învățătorului în România, Constantin Lomaca și Simona David Crisbășanu au reflectat la situația actuală a profesorului din România în general, în contextul european trecut și prezent cu accent pe noile provocări generate pandemie, în special în ceea privește asigurarea accesului la educație pentru toți copiii.
Conversația a pornit de la Gheorghe Lazăr, fondatorul învățământului în limba română a cărui naștere este marcată de Ziua Învățătorului, și de la Johann Friedrich Herbart, filosof și părintele pedagogiei ca știință, ambii menționați de Onisifor Ghibu în scrierile sale.
Încă de la începutul secolului XIX se punea accentul pe importanța de a acorda încredere și autonomie profesorului. Potrivit lui Constantin Lomaca, la clasă, profesorul își câștigă încrederea în primul rând prin relația pe care o construiește cu fiecare elevii săi, astfel încât “copilul să simtă că ai disponibilitatea de a-l înțelege, că îți pasă de el”. În alte țări, profesorii beneficiază de pregătire în acest sens și în timpul formării și în timpul primilor anilor de activitate, când beneficiază de mentorat, ceea ce încă nu se întâmplă în România.
Pandemia a adus în atenție și în România nevoia mare de relaționare, precum și siguranța și starea de bine a elevilor și a profesorilor. Ultimul an a pus în evidență reziliența, curajul, empatia, deschiderea către învățare, colaborarea, solidaritatea, valori care merită a fi cultivate în continuare. Foarte mulți profesori au demonstrat prin activitățile la clasă și prin flexibilitate și colaborare că pot face progrese evidente chiar și în vremuri foarte dificile, ceea ce ar putea crea energiile necesare pentru abordarea cu curaj a provocărilor din anul școlar ce va veni.
Principala provocare de depășit în următoarea perioadă este abordarea cu curaj a problemei accesului la educație pentru toți copii, deoarece pandemia a accentuat inechitatea. România poate învăța din experiența țărilor mai dezvoltate care au făcut eforturi suplimentare pentru comunitățile dezavantajate, inclusiv pe plan educațional.
În același timp, nu trebuie să așteptăm măsurile de la centru, ci să dăm dovadă de empatie și solidaritate, acționând cu curaj, cu resursele pe care le avem la îndemână la nivel local pentru reducerea decalajelor. O sursă de inspirație pot fi modelele de intervenție mixte și resursele deschise dezvoltate de organizațiile neguvernamentale și de școli în perioada pandemiei.
Despre Constantin Lomaca
Profesor de științe, teoria cunoașterii, filosofie pentru copii, coordonatorul Departamentului de științe de la Franconian International School, Erlangen, Germania. Este implicat în numeroase proiecte educaționale din România, colaborând cu învățători, profesori și organizații precum Teach for Romania, Aspire Teachers, Super Teach, etc..
Despre Simona David Crisbășanu
Lider al Asociației ROI, a inițiat proiecte inovatoare precum Zburd-Educație prin coaching și Adoptă un liceu, care au încurajat colaborarea profesori-elevi-părinți-comunitate cu rezultate remarcabile. În 2019, a lansat harta școlilor care transformă educația în România – www.scoalazburd.ro. Susține activ dezvoltarea Coaliției pentru Educatie, unde este vicepreședinte.
Posteaza mesaj