Raducanu Raluca are 16 ani, este în clasa a-X-a – Turism, la Liceul Teoretic”Mihail Kogălniceanu” Snagov, iar pasiunea ei este muzica rap. Raluca participă la proiectul YEEI-Antreprenoriat la Puterea Tinerilor, în cadrul căruia și-a propus să capete mai multă încredere în sine, să cunoască oameni noi și să-și dezvolte spiritul de inițiativă, adică să-și asume mai multe riscuri (mai ales riscul de a eșua). Deja a reușit să facă progrese în acest sens, pentru că nu participă doar la sesiunile de training, ci și se implică cu tot sufletul în diverse activități, de la voluntariat până la organizarea unei conferințe pe teme legate de antreprenoriat. Din luna iulie, a optat și pentru programul de job shadowing oferit de Kruk România.
Raluca Răducanu (dreapta) și Simona David-Crisbășanu, președinta Asociației ROI (dreapta)
– Dragă Raluca, te rugăm să ne spui cateva cuvinte despre tine, despre ce te pasionează…
– Pasiunile mele sunt desenul și muzica. Pe mine mă caracterizează în special muzica rap. Fac muzica de 6 ani și nu m-aș plictisi niciodată să fac asta.
– Care sunt activitățile în care te-ai implicat deja pe timpul verii, ca urmare a participării în proiectul YEEI?
Împreună cu o parte dintre colegii din proiectul YEEI, m-am implicat în organizarea unei conferințe despre antreprenoriat la Casa de Cultura din Ghermanesti, pe data de 10 iulie. A fost ca un fel de provocare pentru mine și restul echipei mele, dar totuși am reușit să ducem aceasta provocare până la capăt, cu bune și cu rele.
De asemenea, am participat ca voluntar în cadrul proiectului „Școala de vară pentru copiii fără școală”, unde am sprijinit-o pe doamna profesoară Georgiana Busuioceanu. La aceasta activitate, am participat doar eu din cadrul proiectului YEEI – Antreprenoriat la Puterea Tinerilor.
– Ce a însemnat pentru tine participarea la „Școala de vară pentru copiii fără școală”? Ce ai făcut mai exact?
– Perioada în care a avut loc Școala de vară a fost 25 iunie – 15 iulie 2018, între orele 10:00 si 14:00. Eu m-am implicat în tot acest timp cu tot ce a fost nevoie: de la spălatul vaselor, la adusul prânzului pentru copii, le-am dat să mânânce, m-am jucat cu ei, i-am învățat să scrie și să citească pe unii dintre ei, îi spălam, îi îmbrăcam și multe altele. Dupa ce doamna profesoară îi ducea acasă, rămâneam și făceam curățenie.
„Școala de vară pentru copiii fără școală” a avut loc în perioada 25 iunie – 15 iulie 2018, între orele 10:00 si 14:00. 8 copii din două familii dezavantajate au beneficiat de sprijin în această perioadă, 4 dintre copii venind zilnic pentru activități într-o clasă amenajată pentru ei în cadrul Liceului Teoretic”Mihail Kogălniceanu” Snagov.
Pentru Raluca, participarea la „Școala de vară” a fost o lecție de viață. “Acolo am învățat ca din puținul meu să dau și altuia, am invatat ca nu îți trebuie averi ca să fii fericit”. Raluca a văzut cât de mult contează iubirea într-o familie pentru a-i ține pe părinți și pe copii împreună și cât de important este să-ți pese și să ai parte de educație. Orizonturile ei s-au lărgit, în sensul că a cunoscut o parte a realității “așa cum este ea, crudă și dureroasă, dar și blândă și liniștitoare, câteodată”.
– În ce mod te-a ajutat să te dezvolți această experiență?
– Din aceasta experiență, am învățat să îi ajut și pe alții, pentru ca au nevoie. Am învățat să îmi asum niște riscuri. Această experiență m-a făcut sa fiu și mai puternică. De asemenea, am învățat să socializez cu oamenii, am început sa relaționez diferit cu ei, să îi ascult, să le dau sfaturi, să îi ajut. Am învățat să lucrez mai bine și în echipă, să ascult opiniile celorlați. Am reușit să ne asumăm responsabilități și să fim uniți ca o familie.
– Ce ai învățat despre organizarea/planificarea unei astfel de activități?
– Pot spune ca este un lucru foarte greu: trebuie să îți asumi riscuri, să ai încredere în ceilalti, trebuie să îți asumi multe responsabilități și să te împarți în toate părțile ca totul sa fie bine.
– Dar despre conferința privind antreprenoriatul? Ce ai descoperit cu acest prilej?
– Aici a fost greu deoarece echipa nu se întelegea prea bine și de multe ori existau conflicte. Nu au venit câți oameni ne-am propus, dar pe de altă parte am învățat și de aici ceva. Partea mea în organizarea acestei conferințe a fost de promovare, m-am ocupat de materiale, am pus pliante peste tot, am distribuit link-ul cu evenimentul pe rețelele de socializare.
– Ai vreun sfat pentru colegii tăi?
– Pentru colegii mei nu am un sfat, dar le-aș spune ca au pierdut multe, au pierdut experiența școlii de vară, experiența conferinței despre antreprenoriat și sper ca la viitoarele activitati să se gândească de doua ori înainte de a alege ceva și să se implice cât mai mulți.
Raluca a învățat să-și asume responsabilități
Iată ce ne-a spus doamna doamna profesoară Georgiana Busuioceanu despre implicarea Ralucăi, zi de zi, la „Școala de vara pentru copiii fără școală”:
“În cadrul acestui proiect am lucrat ca o echipă fără a face diferențieri de vârstă, categorie socială, statut, mediul de proveniență, sex, religie, nivel de pregătire sau studii. Toți cei implicați am pornit la drum cu aceași dorință de a-i ajuta pe cei nevoiași. Nu a fost deloc ușor și au fost puține persoane care au fost constant alături de noi pe toată durata celor trei săptămâni de proiect.
Unul dintre voluntarii cheie ai proiectului a fost Raluca Răducanu. Deși este eleva liceului de puțin timp, din al doilea semestru al anului școlar 2017-2018, s-a integrat rapid în clasa ei și nu numai, a fost prezentă la majoritatea activităților extracurriculare.
A fost receptivă încă din etapa de scriere a proiectului, a contribuit cu idei și a promis că se va alătura echipei ceea ce a și făcut până în ultima zi de activități. A fost un model de stăruință și hotărâre pentru întreaga echipă. Când vezi o copilă de clasa a IX-a că este așa statornică și sigură că trebuie să mergem înainte este imposibil să mai cedezi în fața obstacolelor. Numai de dragul ei și faci tot posibilul ca lucrurile să meargă.
Din cei foarte mulți oameni care s-au arătat entuziasmați înainte să începem, am rămas câțiva, așa că repartizarea sarcinilor a fost destul de dificilă și am ajuns să facem toți de toate. Raluca a învățat la vârsta ei ce înseamnă un astfel de proiect în toate amănunte lui și am încredere că este capabilă să fie chiar ea inițiatoare de astfel de proiecte.
S-a confruntat cu situații și probleme care au ajutat-o să dobândească noi abilități. A învățat cum să se descurce în fața unor întâmplări neprevăzute și cum să se adapteze la orice situație. Și-a dezvoltat competențele de comunicare și relaționare cu ceilalții membrii ai echipei, cu partenerii, sponsorii, participanții la proiect. Interacțiunea cu oameni din diverse medii sociale a făcut-o să își dezvolte noi atitudini față de cei din jur.
A învățat tehnici de negociere, iar cei mai buni profesori în negociere sunt copiii mici. Sunt irezistibili și au o tehnică înnăscută de a obține ce vor de la tine. Raluca le-a făcut față cu succes.
A învățat să iși asume responsabilități, să gestioneze conflicte și să lucreze contratimp. Și-a dezvoltat spiritul de observație și inițiativă. De foarte multe ori, nu mai aveam timp să îi spunem cu ce ar putea să ne ajute și ea deja rezolva problemele fără să mai aștepte indicațiile noastre. De multe ori elevii nu sunt obișnuiți să-și asume responsabilități și dacă vrei să facă ceva trebuie să le aduci aminte de câteva ori înainte. Nu este cazul Ralucăi! Nu a fost deloc nevoie să îi aminitim ce are de făcut, ba din contră. De multe ori, ea a fost cea care a actualizat lista activităților și sarcinilor pentru a doua zi pe grupul de lucru.
O preocupare foarte interesantă observată la ea a fost atitudinea față de mediul înconjurător. Un simplu gest de a pune etichete cu numele/simboluri pe paharele de unică folosință și de a îi învăța pe copii să le folosească a salvat planeta de câțiva saci plini de gunoi.”
Raluca Răducanu a dovedit că este un real folos implicarea adolescenților în orice tip de proiect, ei reprezintă o resursă importantă și merită să ai curajul să le atribui responsabilități, să îi lași să ia decizi. Uneori găsesc soluții la care nu te-ai fi gândit. Pe de altă parte este un câștig enorm pentru un elev implicarea în activități de voluntariat. Este o metodă de a căpăta experiență și de a te confrunta cu situații care îți dezvoltă capacitatea de a găsi soluții rapide. Îți dă posibilitatea să vezi rezultatele deciziilor tale și să te gândești ce alte variante ar fi fost mai potrivite.
YEEI! – Antreprenoriat la puterea tinerilor” (Youth Entrepreneurship & Employability Initiative) este un program ce se adresează în special adolescenților din medii dezavantajate. YEEI! este implementat în 2018-2019 de United Way Romania si Asociația ROI, finanțat de United Way Worldwide, prin generozitatea Citi Foundation.
Posteaza mesaj